Inför 2012 – Del 3: Testtrender och inför-analyser del 1

Inför 2012 – Del 3: Testtrender och inför-analyser del 1

2012-03-12 09:02 Skriven av Jim Adolfsson

Det hänger alltid ett os av förväntan i luften när vintertesterna drar igång. Nu startar alla om från noll. Ovissheten är total, ingen har en aning om vad konkurrenterna haft för sig under vintern, och den som förväntar sig att lämna testerna med en vattentät rangordning bör tänka om. Testerna är alltid svårtolkade, tiderna är hopplöst opålitliga och det milda vårtemperaturerna kan långt ifrån återskapa det klimat som stallen förväntas möta när de är tillbaka för Spaniens Grand Prix i maj. För att inte tala om de tropiska klimat som väntar i Australien och Malaysia för årets två första tävlingar.

Efter att de strängare testreglerna trätt i kraft 2009 har stallen tillåtits fyra fyra-dagars tester innan årets första tävling. I år har dock ett av dessa flyttats fram till majmånad, då ett mitt-i-säsongen-test ska köras på italienska Mugello. Stallen hade nu alltså bara tolv dagar på sig att se till att alla system i bilen fungerar korrekt, bota eventuella barnsjukdomar men även testa och introducera säsongens första uppdateringar. Jag behöver väl knappast understryka hur dyrbar varje minut ute på banan blivit.

Därför blev jag väldigt förvånad när Mercedes valde att vänta med introduktionen av sin nya bil till det andra testet. Likt förra året valde man att använda fjolårskärran som testbil i Jerez. Man ville ha mer vindtunneltid för den nya bilen, men även utvärdera de nya mjukare Pirelli-däcken med en bil man kände till. På så vis kan man göra en mer exakta jämförelse mellan de olika årgångarna av gummiblandningarna. Det låter ju som ett logiskt resonemang , men bieffekten blir ju såklart att man får mindre tid att testa den nya kärran. Den nya bilen – döpt ”W01” – gjorde dock ett solitt jungfrutest på Barcelonas Circuit de Catalunya två veckor senare. Den var inte nödvändigtvis bländande snabb, men tillförlitlig, vilket alltid är positivt.

Mercas form har därför varit ett av testernas mest svårlästa kort. Både Michael Schumacher och Nico Rosberg talade gott om den nya bilen, men att döma av längre stintarna bilen gjorde så lider man fortfarande av ett högt däckslitage. Varvtiderna ökade oroväckande mycket när långkörningar testades. Det var speciellt på de mjukare däcken som detta blev tydligt. De närmaste konkurrenterna hade inte alls samma problem.

Det spekulerades i att man medvetet valde att vänta med den nya bilen pga att man inte ville skylta med sin nya f-ducts-liknande framvinge. Men Norbert Haug var dock snabb med att avisa sådana påståenden, och jag tror snarare på den förstnämnda motiveringen där mer vindtunneltid och mer ackurata däckjämförelser prioriterats.

Men att Mercedes skulle vara först med någon sorts måste-ha-innovation den här säsongen finner jag nästan mer troligt än orimligt. Stallet har under hösten och vintern förstärkt sitt tekniska team, och några högprofilerade herrar har tillkommit: Under slutet av förra året kunde Brackley-stallet välkomna Geoff Willis och Aldo Costa. De sena ankomsterna betyder dock att dem inte haft så mycket delaktighet i utvecklingen av årets bil, men deras breda erfarenhet lär gynna stallet i det långa loppet. En annan rekryt är Bob Bell, som har varit med som teknisk direktör i snart ett år nu, och har säkerligen kunnat sätta sin prägel på årets bil.

Sammanfattningsvis startar Mercedes knappast säsongen som favoriter till seger, men hjärnkapaciteten i fabriken, garaget och på depåmuren finns där, och i Schumacher och Rosberg har man ett mer än kapabelt förarpar.

Trots att man rubricerats som testernas uppstickare och överraskning var det långtifrån en dramafri vintersäsong för Lotus. Det började bra, och Kimi Räikkönen var snabb direkt ut ur startblocket i Jerez. Men lyckan blev inte långvarig. Under de inledande varven av det andra testet i Barcelona upptäckte man direkt att något inte stod rätt till. Romain Grosjean rapporterade om instabilitet i framvagnen och vid en närmare inspektion lokaliserades felet till en främre fjädringsfästpunkt i chassit. Den klarade inte av de höga påfrestningarna från Catalunya-banan, och man valde att avbryta testet med omedelbar verkan. Lättviktsmaterial pekades ut som boven i dramat, och drygt en vecka senare – lagom till det sista testet – var man tillbaka med en lösning på problemet.

Både Kimi Räikkönen och Romain Grosjean har sett ut att trivas i den nya bilen, döpt E20, och trots att testtiderna ofta ljuger har bilen sett snabb ut. Speciellt i längre racesimuleringar. Tidsökning under längre stintar var bara marginell, en av de lägsta i hela fältet. Detta indikerar att bilen är snäll mot däcken. Något som kan bli en stor fördel i racen. Jag tror att konkurrenterna kommer att få se upp för Lotus två 'comeback kids' i Melbourne.

Svårast att hitta ledtrådar till någon sorts rangordning har det varit i mittfältet. Force India, Toro Rosso och Sauber har alla tre enormt lovande föraruppställningar och det har varit omöjliga att särskilja dem åt. Alla tre verkar ha tagit stora kliv framåt under vintern. Inte minst Sauber som startar den nya säsongen fyllda av optimism.

Varför? Jo, anledningen till att deras form dalade så markant i slutet av förra året berodde på att de stoppade utvecklingen av sin avgasdiffuser. Och nu när systemet är förbjudet räknar man med att plocka in tid på de närmaste konkurrenterna. Det har dock inte bara varit guld och gröna skogar för det Schweiziska stallet under vintern. Förlusten av sin framgångsrike tekniska direktör James Key – som med omedelbar verkan sa upp sig innan vintertesterna drog igång – kunde inte kommit vid en mindre olyckligt tidpunkt. Det finns ingen naturlig ersättare i nuläget, så Keys ansvarsområde har delats upp på flertalet olika personer inom stallet. Hur detta kommer att påverka Saubers förmåga att utveckla bilen under säsongens gång ska bli intressant att se.

Force India hade också ett smärre bakslag i det första testet då tredjeföraren Jules Bianchi satte bilen i muren. Man förlorade således en hel dag av kritisk körning i den nya bilen. Men utöver det har de tre 'mittfältarna' inte haft några noterbara bekymmer.

Williams har en kritisk säsong framför sig. Borta är nu Cosworth-motorn, borta är nu Patrick Head, borta är nu Sam Michael. In har Renaults beprövade RS27-motor kommit, in har Mike Coughlan kommit och in har Mark Gillan kommit. Man har de rätta ingredienserna, frågan är bara om man hittat ett vinande recept? Bilen visade prov på god tillförlitlig i testerna, men man fick aldrig riktigt intrycket av att grundfarten fans där. Efter förra årets fiasko – som var den sämsta säsongen genom stallets anrika historia – måste man rycka upp sig, men det är absolut ingen lätt uppgift man har framför sig. Men att se en Senna i en Williams-bil med en Renault-motor igen väger nästan upp för de dåliga resultaten.

Diskutera!

Se även:

Inför 2012 – Del 3: Testtrender och inför-analyser del 2

Inför 2012 – Del 1: Regelförändringar och de tekniska aspekterna

Inför 2012 – Del 2: Förarflyttar och årets startfält

FÖRAR VM

  • 01 Sebastian Vettel 309
    02 Jenson Button
    185
    03 Fernando Alonso
    184
    04 Mark Webber 182
    05 Lewis Hamilton
    168
    06 Felipe Massa
    84
    07 Nico Rosberg
    62
    08 Michael Schumacher 52

KONSTRUKTÖRS VM

  • 01 RBR-Renault 491
    02 McLaren-Mercedes 353
    03 Ferrari 268
    04 Mercedes 114
    05 Renault 70
    06 Force India 48
    07 Sauber 36
    08 STR-Ferrari 29