Inför Japans GP

Inför Japans GP

2011-10-06 16:41 Skriven av Johan
Nu i helgen är det dags för moderna klassikern Suzuka att göra sin del i F1-spektaklet. Suzuka höll sitt första F1 Grand Prix 1987 som Gerhard Berger vann i en Ferrari. Banan har tidigare använts i slutet av säsongerna och har därför haft 12st förare som blivit klara världsmästare på 24st race. I år talar allt för att det blir ytterligare en, det enda som behövs är en ynka poäng så tar Sebastian Vettel som yngsta dubbla världsmästare från Fernando Alonso.
Det som gör Suzuka smått unik är att den har formen av en åtta (8), på så sätt att banan korsar sig själv. Banan har även en av de mer berömda siffer-och bokstavskombinationerna, nämligen 130R. Det är en riktig höghastighetskurva och jag tror inte det finns någon som kan prata Suzuka utan att nämna just 130R.
De däck som kommer användas i helgen är medium och mjuka gummiblandningar och DRS får nöja sig med en enda zon. Mätpunkten blir precis efter 130R och användningen blir på startmålrakan.
Det som ska bli intressant att se är om Kobayashi lyckas hämta sig och utföra stordåd framför sin hemmapublik och kommer vi få se Massa/Hamilton i ytterligare bilgemäng?

Nu i helgen är det dags för moderna klassikern Suzuka att göra sin del i F1-spektaklet. Suzuka höll sitt första F1 Grand Prix 1987 som Gerhard Berger vann i en Ferrari. Banan har tidigare använts i slutet av säsongerna och har därför haft 12st förare som blivit klara världsmästare på 24st race. I år talar allt för att det blir ytterligare en, det enda som behövs är en ynka poäng så tar Sebastian Vettel som yngsta dubbla världsmästare från Fernando Alonso.

Det som gör Suzuka smått unik är att den har formen av en åtta (8), på så sätt att banan korsar sig själv. Banan har även en av de mer berömda siffer-och bokstavskombinationerna, nämligen 130R. Det är en riktig höghastighetskurva och jag tror inte det finns någon som kan prata Suzuka utan att nämna just 130R.

De däck som kommer användas i helgen är medium och mjuka gummiblandningar och DRS får nöja sig med en enda zon. Mätpunkten blir precis efter 130R och användningen blir på startmålrakan.

Det som ska bli intressant att se är om Kobayashi lyckas hämta sig och utföra stordåd framför sin hemmapublik och kommer vi få se Massa/Hamilton i ytterligare bilgemäng?

Här diskuterar vi Japans GP!

 

FÖRAR VM

  • 01 Sebastian Vettel 309
    02 Jenson Button
    185
    03 Fernando Alonso
    184
    04 Mark Webber 182
    05 Lewis Hamilton
    168
    06 Felipe Massa
    84
    07 Nico Rosberg
    62
    08 Michael Schumacher 52

KONSTRUKTÖRS VM

  • 01 RBR-Renault 491
    02 McLaren-Mercedes 353
    03 Ferrari 268
    04 Mercedes 114
    05 Renault 70
    06 Force India 48
    07 Sauber 36
    08 STR-Ferrari 29