Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?
F1säsongen 2012
Till sistaSida: 1
Rubrik: F1säsongen 2012
Mclaren

Postat: 2011-09-28, 11:28
nästa år vill jag gärna se det gamla poängsystemet.
10,8,6,5,4,3,2,1 och tankstop tillbaka.
tror inte redbull skulle dominera då.
vad tycker ni?
Lukas

Postat: 2011-09-28, 13:52
Håller med dig om att man lika gärna skulle kunna gå tillbaks till de gamla poängsystemet. Känns inte direkt som det nya systemet har gett något.
Tankstoppen hade också vart kul att få tillbaks, dock ser jag gärna att kvalet stannar som det är nu. Mycket roligare att se en förare slå en annan och veta att båda körde på typ tom tank, det visar raw-pace mycket bättre än förut då man hade olika mycket bensin i kvalen.
d95err

Postat: 2011-09-28, 15:19
Nej för tusan! Ingen tankning! Det är just avsaknaden av tankning som har varit grunden till att årets race varit så intressanta. Vi har fått se bilar som funkar helt olika i kval, med full tank, lite soppa, etc. Vi har sett förare som har svårt att få däcken att funka med tung bil och fantastiskt med lätt bil, och tvärtom.

Med tankning blir racen bara en serie korta sprint-race där förarna kan köra på max hela tiden och bilarnas prestanda är densamma i början på lopppet som i slutet.
Mclaren

Postat: 2011-09-30, 21:30
håller med att kvalet ska vara som det är.
Quendi

Postat: 2011-10-02, 02:00
Jag vill inte ändra på så mycket..

Poängsystemet kanske inte har haft så stor inverkan iår, men det beror på att en förare varit så dominant.
Skulle vi kört med det gamla systemet skulle Vettel redan varit världsmästare på 127 poäng,
Button och Alonso legat tvåa på 76 poäng (dvs 51 poäng bakom).

Tidigare har man alltid klagat på att segrarna inte har premierats tillräckligt
och det var därför man ändrade systemet.
Jag tycker att tanken är god och ser gärna att man provar minst ett år till.

Tankningarna togs bort främst pga säkerhetsrisken.

Att det blev ett sådant lyckokast för spänning och dramatik under racen
hade nog ingen räknat med.

Skulle man gå tillbaka kanske man skulle få mer fullgas racing, men inte nödvändigtvis bättre racing..

Nä ta istället bort DRS som jag tycker förstör mer än det ger..
Måste man ha någon "boost funktion" tycker jag det skulle vara bättre med att utöka KERS..

Se till att alla förare måste starta på de däck dom sätter bästa tiden på oavsett kvalrunda. Att vissa inte sätter någon tid i Q3 för att kunna välja däck vid starten tycker jag är otroligt fånigt..
d95err

Postat: 2011-10-04, 08:51
Quendi skrev:
Tankningarna togs bort främst pga säkerhetsrisken.

Nej knappast. Säkerheten må ha varit FIA's officiella argument för att ta bort den, men knappast den verkliga. Även när värsta tänkbara scenario inträffade (Verstappen -94) blev det inga allvarliga skador. Dessutom tankas det ju i många andra typer av racing (endurance, Indycar, mm).

Att tankningen skippades tror jag främst på att FIA kom på att loppen skulle bli mer spännande när det blir stor skillnad på bilarnas prestanda i olika delar av loppet, samt att det varit många tekniska problem med tankriggarna. Jag kan tänka mig att teamen är glada att bli av med osäkerheten på om tankriggen ska funka eller inte.
Lisa

Postat: 2011-10-04, 16:19
Vad jag vet togs tankriggarna bort av det enda krassa skälet som gäller i F1 - pengar. :)

Det blev helt enkelt för dyrt att frakta dessa tunga riggar över hela världen. Om jag minns rätt var att ta bort tankningen ett förslag från FOTA just av dessa skäl.
Lisa

Postat: 2011-10-04, 16:53
Så - vad vill jag nu ta bort inför nästa säsong? Ja, framför allt vill jag se en annan världmästare...

Skämt åsido gillar jag inte riktigt denna nya poängräkningen - dels därför att den är svår att hålla i huvudet och - dels därför der ger ingen riktig känsla av att se hur mycket det eg skiljer mellan förarna. Det är en lång tradition av poängberäkning (litet hit och dit iofs genom åren, men alltid ungefär densamma) man har skippat helt i och med den nya. Om detta hade varit Facebook hade jag klickat i gillar inte. Men å andra sidan tycker jag det är en bra idé att alla t.om plats 10 får poäng.

Nå, further. Ingen offence till Pirelli - men jag börjar bli litet småtrött på Formula Pirelli.
Det enda vi diskuterar NU 2011 är Pirellis j-la däck. Ev brilliant konstruktion av F1-bil (se Red Bull Newey - Vettel) och ev brilliant körning av vemsomhelst i vilket lopp som helst kommer nu i andra hand. Jag är faktiskt litet trött på det. Men man måste natuligtvis ge Pirelli credit för det smarta marknadsföringen. Jag skulle tro att Pirelli ger mer träffar på Google än Bridgestone nånsin vågar drömma om.

Å andra sidan byggde Bridegstone BRA F1 däck...

Om jag hoppas nåt inför 2012 så är det mindre av Formel Pirelli och mer av Formel Ett.
Senast ändrat: 2011-10-04 22:48 av Lisa.
Lisa

Postat: 2011-10-04, 17:12
Dubbelpost :(
Senast ändrat: 2011-10-04 20:36 av Lisa.
Mclaren

Postat: 2011-10-13, 21:55
vill också se att domarna är lika hårda mot alla förare.
Hamilton är inte den syndaren ute på F1-banorna.
att förstöra ett lopp för Hamilton verkar inte vara ett regelbrott.
minns 3st klantiga påkörningar som Webber gjort på Hamilton utan att få något straff.
RockRosen

Postat: 2011-11-28, 10:16
"20 lopp kan bli 17"
Jaa, och kanske ännu färre om det vill sig riktigt illa. Om man kan lita på vad som står i aftonbladets artikel. Flera länder ligger på minus i ekonomin och Turkiet redah dragit sig ur..? www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article13985709.ab

Det är ingen som helst överraskning för mig att Kubica inte är redo att köra än, vilket det har pratats om. www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article13975855.ab

Har även hört att Lotus Renault ska dela upp sig (efter endast en säsong ihop) men det nämndes inget sådant i kort intervju med Lotusreanults Eric Boullier... www.lotusrenaultgp.com/8024-Eric-Boullie...already.html?lang=en

Jean-Eric ta Webbers plats? Nje, Webber har väl redan skrivit på för nästa år. Men kanske Jean-Eric är ett framtida namn.. Vem vet. Red Bulls Ian Morgan verkar imponerad... www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article13954045.ab

- Nix, LotusRenault står kvar - med Kimi Räikkönen!!
www.lotusrenaultgp.com/8044-Kimi-Raikkon...ncement.html?lang=en
www.formula1.com/news/headlines/2011/11/12858.html
Senast ändrat: 2011-11-29 13:34 av RockRosen.
Lisa

Postat: 2011-11-30, 15:42
Ha ha AB förnekar sig aldrig. Dårhus. Fyra tiondelar efter Vettel i samma bil, ska det vara nåt märkvärdigt? Fyra tiondelar i F1 är ganska mycket (sen ignorerar vi naturligtvis HELT att banförhållanden, temp, däck, etc var annorlunda när young drivers test kördes och när kvalet i Abu Dhabi kördes) Men om vi nu i alla fall leker Aftonbladsleken, var det i så fall inte mer imponerande att tvåan i Abu Dhabitestet Sam Bird i en Mercedes körde på ungefär samma tid som MS kvalvarv i Abu Dhabi - i samma bil?

Rock Rosen, Renault delar inte på sig, mitt gamla älskade Renault försvinner helt enkelt som biltillverkare men de blir kvar som motortillverkare. Detdär åkerspöket som försöker likna en gammal JPS-Lotus kommer hädanefter att heta bara Lotus.

Det Malaysiska Lotus (dedär gröna bilarna med Heikki & Trulli) kommer nästa år att heta Caterham. Virgin kommer att heta Maruissia. Litet nya namn att plugga in. :)
Senast ändrat: 2011-11-30 15:45 av Lisa.
RockRosen

Postat: 2011-12-04, 12:54
Jaha okej, då är jag med! Tack för uppdateringen, Lisa.
Sida: 1