Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?
Försäsongen 2012
Till sistaSida: 1
Rubrik: Försäsongen 2012
Finkel

Postat: 2012-01-25, 21:22
Hej alla F1 fans.

Nu jäklar tycker jag vi drar igång lite diskussioner om den härliga motorsporten Formel 1 igen. Forumet har legat i malpåse ända sedan Webber korsade mållinjen i Brasilien.
Försäsongen drar igång på allvar nu, bilarna ska presenteras, Ferrari är tidigt ute 3:e februari då vet vi hur den ser ut i alla fall.
På förar marknaden har det hänt lite Kimi årets stjärnsmäll kommer in i Lotus (gamla Renault) han bildar par med Grosjean GP2 segraren från 2011 kommer nog bjuda Iceman på motstånd, Senna fortsätter karriären i William och farbror Rubens får snällt flytta på sig för yngre förmågor med stor pengapung. I Toro Rosso har vi en helt ny duo Ricciardo och Vergne. Charles Pic förstärker (försvagar?) marussia (Virgin). Det finns även en plats ledig i det otroligt framgångsrika stallet HRT, vemvill ni se där?
Kom igen nu allihop och bidra med era synpunkter, kvalificerade gissningar, falksa påhopp och vilda spekulationer allt är välkommet.
Senast ändrat: 2012-01-25 21:27 av Finkel.
marcus

Postat: 2012-02-03, 16:58
www.formula1.com/gallery/launches/
Dem nya bilarna kan bara beskrivas med ett ord, suck.
Den enda som duger hittills är väl McLaren
RockRosen

Postat: 2012-02-06, 11:21
Karthikeyan har skrivit på för HRT.
www.formula1.com/news/headlines/2012/2/12971.html

Lotus visade sin nya bil Lotus E20 idag! Den har sänkt nos och har ändrat position på avgasröre. Behåller sin heta svart-guld färg utseendemässigt.
www.formula1.com/news/headlines/2012/2/12981.html

Visningen av Ferrari F2012 fick skjutas upp på grund av snö men nu har den blivit uppvisad för offentligheten - online! Har inte hunnit läsa om de men den har iaf en väldigt spetsig nos.
www.formula1.com/news/headlines/2012/2/12972.html

Ser fram emot att se Mercedes bil.
Senast ändrat: 2012-02-06 11:24 av RockRosen.
Lukas

Postat: 2012-02-06, 16:42
Japp nu är det dags att vi sätter igång här på forumet igen!
Snart kommer det börja spottas ut nya artiklar och vi kommer sätta igång på allvar, det har varit lite väl dött på sistonde. Sorry about that!
Kommande säsong hoppas jag verkligen inte att Redbull börjar direkt med att dominera, jag ser gärna en fin fajt mellan toppteamen. Min magkännsla säger att McLaren ser ut att bli starka iår, dom var grymma i slutet på förra säsongen, och jag tror dom kommer ta hem första vinsten :-)

Vad tror ni om Kimi? Han är ett stort frågetecken för mig, jag hoppas på success, men man undrar lite hur motiverad och sugen han igentligen är. Utklassar han sin teammate? Nej det tror jag inte, jag tror t o m att han kan få det tufft att slå honom under de inledande racen.
Finkel

Postat: 2012-02-07, 08:51
Ingen fara Lukas, vi har nog alla behövt lite ledigt från F1..
Jag är nog beredd att till viss del hålla med dig om Kimi.
Jag tror absolut inte att han kommer vara överlägsen i teamet. Men jag är rätt säker på att redan efter, låt oss säga 5 lopp kommer vi se att det är han som är snäppet vassast. Fransmannen är absolut ingen dussin förare och han har imponerat på mig flera gånger i Gp2, han kom nog in lite hastigt och lustigt förra gången han provade F1 men nu är det upp till bevis.
Detta året både hoppas och tror jag att vi får se Mercedes utmana lite mer än i fjol, jag tror även att Lotus (Renault) kommer utmana Mercedes på riktigt allvar om att vara 4:e bästa teamet, det känns lite som att de har något på gång.
Först värvning av Kimi därefter har de varit inblandade i många spekulationer hela vintern om deras innovativa lösningar. Dessvärre för Lotus underkände FIA just det som nyheterna handlade om (ett system som skulle justera hjulupphängningen under inbromsning så nosen inte sänker sig). Men jag tycker ändå det är positivt när stallen syns och hörs i media.
Jim Adolfsson

Postat: 2012-03-10, 14:06
Det har varit väldigt dött här på sidan under vintern, men nu ska det förhoppningsvis bli ändring på det!

Till följd av diverse privata angelägenheter kommer jag – till en början av året – vara ensam i att stå för skrivandet. Men jag ska göra mitt bästa för att hålla artikelflödet uppe.

Fortsätt diskutera! :)
Lukas

Postat: 2012-03-10, 17:39
Bra artikel Jim!
Japp det har varit väldigt dött här på sajten, men nu när säsongen börjar tror jag det blir lite liv igen.
En av anledningarna till att jag varit så inaktiv är pga jag rest till USA en del och ska dit nu i slutet på mars igen och stannar där i två månader. Det gäller att man hittar en kanal som visar F1 därborta! Annars kommer hemlängtan bli för stor!
d95err

Postat: 2012-03-10, 19:31
Kul att diskussionerna börjar vakna till liv lite igen! Jag har ärligt talat inte hängt med särskillt mycket på vad som hänt under försäsongen, men om jag förstår rätt så ser både Red Bull och Ferrari lite svagare ut än vanligt, medan Mercedes och Renault verkar ha gått framåt. Hoppas det verkligen blir fler team som kan blanda sig i leken på allvar, och att det inte blir något team som dominerar altför mycket.
Finkel

Postat: 2012-03-11, 12:10
Bra skrivet Jim, dina artiklar är alltid läsvärda.
Läget känns ovisst än så länge, det känns som RedBull har övertaget man absolut inget överlägset, inga superbländande tider på testerna och en hel del teknik strul för RBR.
Vad tror du Jim, Adrian Newy är ju känd för att bygga snabba bilar. Men han har också många säsonger med snabba bilar som genererar en hel del DNF. Kan regeländringarna krånglat till det lite för Österrikarna?

Katastrof, jag har råkat boka in en Stockholmsresa nästa helg. Jag misstänker skarpt att hotellet saknar Viasat motor. Blir att se loppet i efterhand.
Jim Adolfsson

Postat: 2012-03-11, 14:04
Lukas skrev:
Bra artikel Jim
Tackar, Lukas!

Finkel skrev:
Bra skrivet Jim, dina artiklar är alltid läsvärda.
Läget känns ovisst än så länge, det känns som RedBull har övertaget man absolut inget överlägset, inga superbländande tider på testerna och en hel del teknik strul för RBR.
Vad tror du Jim, Adrian Newy är ju känd för att bygga snabba bilar. Men han har också många säsonger med snabba bilar som genererar en hel del DNF. Kan regeländringarna krånglat till det lite för Österrikarna?

Katastrof, jag har råkat boka in en Stockholmsresa nästa helg. Jag misstänker skarpt att hotellet saknar Viasat motor. Blir att se loppet i efterhand.

Man tackar, Finkel!

Jag tror inte att varken Red Bull eller McLaren har visat sin fulla hand än, och jag tror att det är mellan dessa två giganter segern kommer att stå, i alla fall initialt.

Det har ju spekulerats i att Red Bull skulle lida mer än konkurrenterna i avgasdiffuserns frånvaro, då deras tidigare tre bilar varit designade runt systemet. Och Newey påpekande ju just detta vid launch:en av årets bil. Men å andra sidan har alla indikationer hittills pekat åt ett fortsatt försprång för världsmästarna, även om det sett bra mycket tajtare ut i år.

Det är sant som du säger, att de hade stora problem med tillförlitligheten tidigare. KERS strulande ju en hel del för dem 2010, men dom problemen verkar ju vara historia nu, och förra året var ju mer eller mindre felfri. Så det återstår att se. Jag kan inte minnas senast vintertesterna var så här oförutsägbara.

Jag kommer att analysera testerna lite närmre i del tre av införserien!
Jim Adolfsson

Postat: 2012-03-12, 12:03
Testanalys numero uno y dos, uppe!
Finkel

Postat: 2012-03-12, 19:07
Bra fart på artikel skriveriet nu, knappt man hinner gå igenom allt.
Känns lite vemodigt med Ferrari, de gick ut stenhårt med att bilen skulle vara totalt revolutionerande och unik och så visar det sig vara helt sant fast på ett negativt sätt. Som det verkar i dagsläget så kommer det inte hjälpa att stackars Alonso kramar ut 4 tiondelar extra per varv han kommer troligtvis att slåss om en 4:e 5:e plats som bäst ändå. För att inte tala om stackars Massas chanser, hade han fått en bil som funkar så tror jag nog han skulle kunna göra bra ifrån sig det har han visat tidigare. Men minsta motgång för Brasilianaren så kör Alonso åttor runt honom.
McLaren känns heta de är på rätt väg helt klart. Sen verkar det som att Mercedes kan ha något på gång. Senaste dagarna har tyskarna turats om att hylla bilen i diverse medier och som du säger verkar förarna själva ganska nöjda.
Men det där däckslitaget är en puck som alltid är helt avgörande så vi får helt enkelt se på lördag och söndag då är det upp till bevis.
Sida: 1